A 2016. január 11-én meghalt David Bowie korunk populáris kultúrájának egyik legsokoldalúbb művésze. Utolsó megjelent dalában és videoklipjében megrendítő módon idézte fel a bibliai Lázár alakját.

János evangéliuma szerint Lázár feltámasztása Jézus egyik legkiemelkedőbb csodája. Jézus visszahozta az életbe négy napja halott barátját, bizonyítva ezzel, hogy az ő hatalma felülmúlja az emberiség legnagyobb és legkönyörtelenebb ellenségének, a halálnak az erejét. Jézus maga az élet: „Én vagyok a feltámadás és az élet. Aki hisz bennem, még ha meghal is, élni fog. Az, aki úgy él, hogy hisz bennem, nem hal meg örökre" – mondja Jézus Mártának, Lázár nővérének.

Lázár története az évszázadok során számtalan műalkotást inspirált. Gondolhatunk a korakeresztény katakomba-freskókra és szarkofág-frízekre, vagy Rembrandt Lázár feltámasztását ábrázoló metszetére és a metszetet alapul vevő Van Gogh olajfestményére. Kevéssé ismert, hogy a képzőművészek mellett kortárs zenészek is merítettek a történetből, így mások mellett

is.

című darab, hiszen Bowie a művet mintegy saját hattyúdalának szánta. A dalhoz Ivo Van Hove rendezésében videoklip készült. A zenét kísérő klip kezdőképeként egy félig nyitott antik szekrényt láthatunk, ahonnan egy alak leskelődik a kórházi ágyon fekvő, bekötött szemű Bowie után. A dal nyitósora (Nézz fel ide, a Mennyben vagyok) azonnal sejteti, hogy haldoklásnak és a halálnak leszünk tanúi. A második sor (Sebeimet nem láthatod) egyértelmű utalás Bowie betegségére, amelyről a világ a Lazarus megjelenése után négy nappal, január 11-én, az énekes-dalszerző halálakor szerzett tudomást.

Az ágyon fekvő Bowie arcát fásli takarja, szemei helyén két gombbal, ami a klip egyik legfontosabb motívuma. Utalhat a gyolcsba bugyolált Lázár pólyájára és jelentheti azt, hogy viselője nem akar szembenézni az elkerülhetetlennel, továbbá korlátozottságot és kiszolgáltatottságot sugall. A korlátozottság benyomását erősíti a kétoldalt, az ágy alatt rögzített szűk takaró is Bowie testén, amely megakadályozza foglya felemelkedését. A videó szokatlan, szabályos négyzetű képaránya is korlátokat állít. Azt sugallja, hogy a szereplő már nem rendelkezik széles távlatokkal.

A kórházi ágyon magányosan vergődő alak valójában David Jones (ez Bowie születési neve), egy halandó ember, a szekrényből fekete-ezüst csíkos ruhában előlépő, megszállottan alkotó alteregó pedig David Bowie. Ez a szemfedő nélküli alteregó kényszerül vissza – úgy tűnik, akarata ellenére – a szekrénybe, míg a szemfedős David Jones szabadságért könyörög. A halandó vak marad, míg az alkotó visszahátrál oda, ahonnan érkezett. A haldoklón marad a szemkötés, a szemeket helyettesítő gombokat pedig mintegy fizetségként viszi magával Kharón. A sarokban megbúvó szekrénynek is jelentése van, nem csupán kiereszti és visszafogadja az alkotó Bowie-t, hanem kapu, amely egy másik világba vezet. Önkéntelenül is Narnia történetét juttatja eszünkbe, a másik világba vezető ruhásszekrényt.

A dal soraiból árad a bizonytalanság és a félelem az ismeretlentől. A címszereplő Lazarus megnyugtatást és helyeslést vár arra vonatkozólag, hogy a halállal valóban olyan szabad lesz-e, mint a kék madár. David Jones olyan Lázár volt, akit alkotásai életben tartanak, életműve időről időre feltámaszt, de aki arra a valódi feltámadásra vágyakozik, amelyet Krisztus ígért.

Farkas Kyra

mariagyudi zarandoklat 2022 banner

2024 április
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Közelgő események

Férfitalálkozó :
Paks -
2024. 04. 26. - 2024. 04. 26.
HOLY MASS - Angol nyelvű szentmise a székesegyházban:
-
2024. 04. 28. - 2024. 04. 28.
Férfitalálkozó :
Tamási -
2024. 05. 03. - 2024. 05. 03.
Egyházmegyei szabadegyetem 2024/3:
-
2024. 05. 08. - 2024. 05. 08.
Hittanolimpia a Magtárban:
-
2024. 05. 09. - 2024. 05. 09.

Köznevelési Intézmények

Hasznos információk:

 

  • az óvodák, iskolák életéről,
  • beiratkozásról,
  • előkészítő foglalkozásokról

partnerek Báta

partnerek Máriagyűd

partnerek Napi evangélium

partnerek kórházlelkészség