Harmincórás akkreditált pedagógus továbbképzésen vettek részt a Pécsi Egyházmegye fenntartásában működő közoktatási intézmények munkatársai. A résztvevők a háromnapos képzés során elméleti és gyakorlati feladatokon keresztül tettek szert új ismeretekre a pozitív fegyelmezés módszeréről.
„Vajon honnan a csudából vettük azt az elképesztő gondolatot, hogy ahhoz, hogy egy gyerek jobban viselkedjék, először azt kell elérnünk, hogy rosszabbul érezze magát?” Jane Nelsen elgondolkodtató kérdése akár az október 14-16. között tartott pedagógus képzés mottójaként is szolgálhatna, ugyanis a program középpontjában a „pozitív fegyelmezés” állt. A gyerekek jutalmazásával, megerősítésével foglalkozó tréning elsősorban arra hívta fel a Pécsi Egyházmegye fenntartásában működő közoktatási intézmények pedagógusainak figyelmét, hogy a pozitív fegyelmezés célja olyan szociális készségek tanítása, erősítése, amelyek hosszú távon hozzájárulnak ahhoz, hogy egy gyerekből jól működő felnőtt váljék.
A pozitív fegyelmezés jellemzően egy nevelési szemlélet, amelynek pszichológiai alapjait két pszichiáter (Alfred Adler és Rudolf Dreikurs) fektette le. „A módszer szerint sem a túlzott szigor, sem a túlzott engedékenység nem alkalmas arra, hogy önfegyelmet és felelősségérzetet alakítsunk ki egy gyermekben, éppen ezért a pozitív fegyelmezés a kölcsönös tiszteletre és a felek közötti együttműködésre épít: tekintélyelvűség helyett, közösen határozzuk meg a szabályokat, és ha gondjaink vannak, közösen keresünk mindkettőnk számára elfogadható megoldásokat” – fogalmazták meg a vendégelőadók, akik – a Pécsi Egyházmegye Oktatási Irodájának előadótermeiben, a járványügyi szabályok betartása mellett – három napon át várták a pedagógusokat.
Horváthné Storczer Adrienn és Báncs Szendrődi Szilvia beszélgetések, gyakorlati feladatok és különböző helyzetleírások segítségével ismertették a módszer leírásával foglalkozó szakkönyveket (dr. Jane Nelsen: Pozitív fegyelmezés; Jane Nelsen, Lynn Lott és H. Stephen Glenn: Pozitív fegyelmezés az iskolában), amelyekből a képzést követően minden pedagógus kapott egy-egy példányt. A résztvevők így nem csupán a harmincórás akkreditált képzés alatt szerezhettek átfogóbb ismereteket a pozitív fegyelmezés alkalmazásának lehetőségeivel, eszközeivel kapcsolatban, hanem ezt követően is mélyíthetik, munkatársaikkal megoszthatják ismereteiket a témában, ezzel támogatva a fiatalok egészséges szellemi és lelki fejlődését.
Fotó: VN