Restaurálásuk után nemrég került vissza a pécsi Püspöki Palotába két 17. századi falikárpit, amelyek Mózes életének eseményeit ábrázolják. A száz év után most először felújított kárpitok egy hat részből álló sorozatba illeszkednek, s nemsokára a nagyközönség is megtekintheti őket.

A restaurálás részleteit Szilcz Ágnes textilrestaurátortól ismerhetjük meg, és fotókon is nyomon követhetjük a folyamat különböző lépéseit. A falikárpitokról szóló következő cikkünkben a műtárgyak történetéről lesz szó.

 

Szilcz Ágnes textilrestaurátor:

A Pécsi Püspökség tulajdonát képező, Mózes életének egy-egy nevezetes eseményét ábrázoló sorozat a kora miatt is különleges, hiszen a 17. század végén készült, másrészt azért is, mert a teljes sorozat, mind a hat kárpit fennmaradt. Ritka ez, mert a várak vagy kastélyok számára megrendelt sorozatok egyes darabjait gyakran messzire sodorták egymástól a történelem viharai. A hat kárpit restaurálására 2014 elején kaptam megbízást. A restaurálásnak mindig alkalmazkodnia kell a műtárgy készítési technikájához, ezt figyelembe véve kell követnünk azt a célt, hogy meghosszabbítsuk az életét. A textíliák viszont nagyon érzékenyek; ki vannak téve a környezet károsító hatásának: a fénynek, a változó páratartalmú és hőmérsékletű levegőnek. A levegőben lebegő por mint szilárd részecskék együttese fizikailag károsítja a textilek elemi szálait, ezért a textilrestaurálás első feladata – az anyagvizsgálat után – a tisztítás.

 A levegőben lebegő por mint szilárd részecskék együttese fizikailag károsítja a textilek elemi szálait, ezért a textilrestaurálás első feladata – az anyagvizsgálat után – a tisztítás.

A nagyon száraz, gyapjúból és selyemből szőtt, törékeny kárpitokat meg kellett szabadítani az évszázadok alatt rárakódott portól és egyéb szennyeződésektől (vakolatnyomok, pókfészek). A tisztítás ioncserélt vízzel történt. A már tiszta kárpitok hiányait, szakadásait az eredeti technikát alkalmazva szőttem újra. A korábbi javításokat nem minden esetben bontottam ki, mivel azok a műtárgy életéhez tartoznak, sokszor segítik a kutatást, a kormeghatározást. Csak a zavaró, esztétikailag kifogásolható javításokat távolítottam el, minden esetben fotóval dokumentálva. A restaurálás egész folyamatát rögzítettem, az eddig elkészült kárpitokról közel háromezer részletfotó és írott dokumentáció készült.

 


 

A folyamat különböző lépései

1. Leemelés
2. Tisztítás előtti állapot
3. Tisztítás előtti állapot 1
4. Tisztítás
5. Mosólé
6. Szövéshiány
7. Restaurálás közben
8. Javítás előtt
9. Javítás után
10. Jó példa a kárpit gyengeségére
11. Javított állapot
12. Hiány
13. Kész állapot
14. Régi javítás
15. Kibontott régi javítás alatti hiány
16. Restaurálás után
17. Szakadás
18. Megszőve
19. Meghagyott régi javítás
20. Régi javítás és új javítás kombinációja
21. Restaurálás előtt
22. Elkészült restaurálás
23. A városjegyhez toldott szegély
24. Ez a két szál igazolja, hogy Brüsszelben készült a kárpit
25. Brüsszel-Brabant városjegy

 

2019 december
H K Sz Cs P Szo V
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Szent Vér Báta

pem nek logo wide

pe napi evangeliumok

pe mariagyudi kegyhely

pe szechenyi