Haladó bibliai élménypedagógiai továbbképzésen vett részt a Pécsi Egyházmegye 18 hitoktatója. A foglalkozás egyedülálló, épp az alapképzésen már részt vett pedagógusok kérésére alkották meg.
Hevederből épített akadálypálya, kétméteres létra és székekből kialakított labirintus veszi körül a foglalkozás résztvevőit a Magtár Látogatóközpontban.
„A határok kitágítása, a komfortzóna elhagyása a cél” – mutat rá Bányai Sándor, a Kalandok és Álmok vezető trénere, a kurzus egyik vezetője. Most először szervezték meg a haladó bibliai élménypedagógiai továbbképzést, aminek célja, hogy bibliai történeteken keresztül fejlesszék a szentírás ismeretét és a szociális kompetenciákat. Az elmúlt tanévben három alkalommal vehettek részt a Pécsi Egyházmegye hitoktatói az egyenként háromnapos képzésen, közülük tizennyolcan vállalkoztak a haladó, ezúttal négynapos tanfolyam elvégzésére. „Mindannyian elhivatottak és elköteleződtek a módszer iránt. Más csoporttól nem mertem volna beugróként óravázlatot kérni. Az itt jelenlévőktől, kivétel nélkül, mind megkaptam. Ők tudatosan vállalták, hogy a kurzuson hallottakat kamatoztatni fogják” – mondja Sándor. A foglalkozást Bányai Sándor mellett Demjén Izabella és Módi Kinga irányítja, mindketten nagy tapasztalattal rendelkező hitoktatók.
A haladó programhoz a korábbi foglalkozásokon készült összes fényképet átnézték a szervezők, nehogy olyan feladatot mutassanak be, ami a résztvevők némelyikének már ismert. Az új foglalkozások olyan tapasztalatot adnak, amelyet más élethelyzetben nem szerezhetnek meg. Az egyik foglalkozáson például a csapattagoknak csak szavakkal irányítva a székekből épített akadálypályán kellett átjuttatni bekötött szemű párjukat, Jézus és Bartimeus történetét (Mt 20, 29-34) felidézve. A bekötött szemű Bartimeusok utólagos beszámolói megrázóak: „Elveszettnek éreztem magam, de amikor meghallottam, hogy Jézus a nevemen szólít, már tudtam, milyen irányt kell követnem.” „Nem féltem egyáltalán, mert úgy indultam útnak, hogy van, aki megmondja, melyik a helyes irány.” Az irányítók is új tapasztalatot szereztek: „Féltettem a társam, aki az én gondomra volt bízva. Felelős voltam érte. Nehéz kívülről látni, különösen előre látni és ezért figyelmeztetni, a tévelygő ember adott pillanatban felmerülő problémáit.”
A bibliai történetek egy része alkalmas arra, hogy a foglalkozásokhoz kerettörténetként felhasználják, más tevékenységekben viszont a tapasztalatszerzéssel tudják a résztvevők átélni a szentírásban megjelenő érzéseket. Az élménypedagógia ennek a belsővé tételében ad eszközt a pedagógusok kezébe.
A kurzust és a részvétel körülményeit a Pécsi Egyházmegye biztosította a hitoktatóknak. Az Egyházmegye fenntartásában működő köznevelési intézmények pedagógusai is rendszeresen vesznek részt élménypedagógiai továbbképzésen, az alsó- és felsőtagozatos tanárok után novemberben a középiskolai pedagógusok számára lesz elérhető a tanfolyam.
Fotó: Loósz Róbert