Isten Fia fogantatását követően két olyan asszony – Mária és Erzsébet – találkozik, akik közvetlen módon tapasztalhatták meg Isten szeretetét és irgalmát. Ezt a pillanatot számos műalkotás jelenítette meg, melyek közül a pécsi székesegyház két faragványát mutatom be Sarlós Boldogasszony ünnepe alkalmából.

Zala vA két faragványt, amely ugyanarra az ábrázolásra – a Vizitációra – megy vissza, hétszáz év választja el egymástól. Az egyiken épphogy kivehető a két összeölelkező nőalak, szinte csak a fejeket övező glória vonala ad támpontot elhelyezkedésükhöz, míg a másik darab épségben, színes-aranyos pompájában látható. A töredékesen megmaradt faragványt a 12. századtól épülő és a pécsi székesegyházba francia földről érkező faragók készítették. Eredetileg az altemplom lépcsőlejárójának falát díszítette, amelyet a Szent Család életének további jelenetei egészítettek ki „képregényszerűen”. A középkorban a szentélyt és a hajót egy kőből épült rekesztőfal választotta el, ennek a rendszernek volt része a díszes lejáró. Az újkor liturgikus változásai nyomán e kőfalat megszüntették, emléke pedig feledésbe merült. A lejárat reliefjeivel részben megmaradt, eredeti funkciója azonban csak a 19. századi neoromán újjáépítéssel vált újra egyértelművé.vizitáció

A pécsi székesegyház 1882 és 1891 között zajló átépítése során előkerült középkori faragványok a román motívumok kincses tárházát jelentették, amit fel is használtak a templom díszítésének megtervezésében. Sőt, a lejárók esetében felmerült az a kérdés is, hogy meghagyják-e az eredeti reliefeket. Erről egy szakmai vitában döntöttek, melyben építészek, régészek, művészettörténészek vettek részt, végül az eredeti után készült másolatok elhelyezését pártolók gondolata valósult meg. A külföldi tanulmányaiból hazatérő, ifjú Zala György szobrászt kérték fel a „középkorias” domborművek kifaragására, akit a hiányos darabok meghatározásában Czobor Béla műtörténész-régész-pap segített. Vagyis a székesegyházba már a Zala által készített reliefek kerültek, míg középkori mintaképeiket kezdetben az 1899-ben megalapított Pécsi Püspöki Múzeum őrizte, jelenleg pedig a pécsi Dómkőtár állandó kiállításában láthatók.

Zala György alkotásán a középkori faragvány körvonalai élettel telnek meg. A székesegyház déli altemplomi lejárójának domborművein meghittségben szemlélhetjük Isten megtestesülésének történetét, és az ebből fakadó örömet Mária és Erzsébet ölelésében.

Bodnár Boglárka

Irodalom:

Szakács Béla Zsolt: A pécsi altemplomi lejáratok domborművei. Művészettörténeti probléma és muzeológiai feladat. In: Echo simul una et quina. Tanulmányok a pécsi székesegyházról. Szerk.: Heidl György, Raffay Endre, Tüskés Anna. Pécs, 2015. 189-202.

Szentmise közvetítések banner v2

 

2022 június
H K Sz Cs P Szo V
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Közelgő események

Szent Péter s Pál főünnepe - Ünnepi szentmise:
Pécsi Székesegyház -
2022. 06. 29. -
Máriagyűdi Ifjúsági Találkozó:
Máriagyűd -
2022. 06. 30. - 2022. 07. 03.

LD honlap logó Telefon

partnerek Báta

partnerek Máriagyűd

partnerek Napi evangélium

partnerek kórházlelkészség