Konfliktus és agressziókezelés a köznevelési intézményekben címmel Szabó Győzőné coaching pszichológus, a Katolikus Pedagógiai Intézet munkatársa tartott továbbképzést Szekszárdon a Szent József Iskolaközpont tanítóinak, tanárainak, óvodapedagógusainak.
A pályázaton nyert továbbképzés célja új módszerek megismerése volt a konfliktushelyzetek kezelésében. A tréner segítségével a pedagógusok áttekinthették a konfliktus kifejlődésének folyamatát, azokat a pontokat, amelyeken legkönnyebb kiszállni a konfliktushelyzetből, úgy, hogy a legkevesebb sérülést okozza. „Ha nem vagyunk mindketten nyertesek, akkor mindketten vesztesek vagyunk.” – vezette be a tréner annak a stratégiának az ismertetését, amely a mindkét fél számára optimális lezárást segíti elő.
Áttekintették az agresszió fajtáit is, és ennek megjelenési formáit az iskolában. Az előadó hangsúlyozta a pedagógusok felelősségét: az agressziónál a felnőtt be nem avatkozása rendkívül veszélyes. Természetesen a szülők is nagyon sokat tehetnek gyermekeikért, hogy ne legyenek agresszívek: az első öt évben ki kell alakítani a gyermekben az önkontrollt, mindezt szeretettel, biztonságérzet megadásával – amihez nagyon fontosak a következetesen, ám szélesen elhelyezett korlátok. A prevenció az iskolai agressziónál is létkérdés: első lépés a tanár – diák viszony minőségének javítása, a kötődés-törődés kialakítása. A következő lépés a katolikus intézményekben alapvető értékek és normarendszer megteremtése – határok kialakítása (a tapasztalatok arra engednek következtetni, hogy ez lehet egyik oka annak, hogy jóval kevesebb az egyházi iskolákban a konfliktus, mint másutt). A pozitív teljesítmény, és az énkép megalapozásában is fontos szerepe van a szülőknek, pedagógusoknak és kortársaknak is, s ez a harmadik lépés, amely segít megelőzni az agresszív viselkedést.
Az elméleti képzést gyakorlat követte. Egy új típusú esetmegbeszélésen vettek részt a nevelők, amely érzékenyített mind a gyermek, mind a pedagógus problémáira, ezért sokkal empatikusabb megoldásokhoz vezet, mint a korábban megismert, pusztán a probléma feltárásán alapuló esetelemzések.