Az óvoda Pedagógiai programjában a Külső világ megismerése keretében nagy hangsúly fektetnek teremtett világunk óvására. Fontosnak tartják a személyes példaadást, hiszen a környezet szépségét, hasznosságát csak az tudja megmutatni másoknak, aki maga is felfedezi. Az intézményben a 2015/2016-os nevelési év óta folyamatos a Zöld munkacsoport.
A Zöld munkacsoport célja:
- A környezettel való együttélésre nevelés, amely magában foglalja a környezet tényleges védelmét, beleértve a természetes, teremtett világ (élő és élettelen) és a mesterséges, ember által létrehozott környezetet is.
- Olyan szokások, szokásrendszerek, viselkedési formák megalapozása, valamint azon képességek tudatos fejlesztése, amelyek szükségesek a környezettel való harmonikus kapcsolat, a környezeti problémák iránti érzékenység, a helyes értékrendszer és a környezettudatos életvitel kialakításához.
- A természeti és társadalmi környezethez fűződő pozitív érzelmi viszony kialakítása.
- A figyelem felhívása a természet értékeire, szépségeire.
- A gyerekek érzékenyítése a környezeti problémák iránt.
- A teremtett világ megismertetése, a növény- és állatvilág sokszínűségének, változatosságának együttes felfedezése, megszerettetése a gyerekekkel, ezáltal is előmozdítva az értékek megóvását.
Feladatai:
- Olyan kompetencia területek (kognitív, szociális, személyes) fejlesztése melyek által a gyerekek érzékenyebbé válnak a környezet, a természet és az élővilág állapota iránt.
- Sokoldalú, változatos ismeretátadás, figyelemfelkeltő, élményközpontú tevékenységek biztosítása
- Az óvodás korú gyerekek és a szülők környezettudatos szemléletének pozitív alakítása.
Védjük, óvjuk a Földet, a környezetünket ahol élünk!
A természet megismerése, hozzá való viszonyulásunk kialakulása már egész kicsi korban elkezdődik, ezért meghatározóak azok az élmények, amelyek a kisgyermeket érik. Az óvodában nagyon sokat tehetnek azért a nevelők, hogy a gyermekek a természetet tiszteletben tartó, szerető felnőttekké váljanak a jövőben. A Föld világnapjának minden évben történő megünneplése jó alkalmat teremt arra, hogy változatos tevékenységek szervezése által közelebb hozzák növendékeikhez teremtett világunkat.
Az óvoda lehetőség terv gyűjteménye tartalmazza az éves téma-, és projekt hetek tartalmát, nevelési területekre lebontva. Ebből válogatva készítik el az óvodapedagógusok aktuális tematikus tervüket, melyben immár hagyományosan kiemelt helyet kapnak a környezet védelmi világnapok is. A jeles napokhoz kapcsolódóan, mindennapjaik során egyrészt behozzák évszakoknak megfelelően a természetet a csoportszobákba, másrészt séták, kirándulások szervezése által, a gyermekekkel közösen, saját élőhelyén fedezik fel kincseit.
A gyermeki megismerés alapszíntere a játék. A Szent Erzsébet oviban ezért az óvó nénik tevékenységeiket játékos keretbe helyezik, játékba integrálják. A projekt módszer lehetőséget ad arra, hogy a gyerekek ötleteit, elképzeléseit figyelembe véve, őket aktivizálva, előzetes ismereteikre alapozva tervezzenek. A gyermekek így tapasztalati úton érthetik meg az ok-okozati összefüggéseket. Az ismereteket, egyéni-és életkori fejlettségi szintjének megfelelően, leegyszerűsítve, játékosan, és a lehető legtöbb érzékszervre hatóan, változatos módszerekkel közvetítik feléjük: cselekedtetéssel, kísérletekkel, bemutatással, képeskönyvek, földgömb nézegetésével.
A Föld hete intézményi projekt programtervét a csoportok ötleteinek összegyűjtésével kezdték, majd az elképzelések alapján határozták meg a tevékenységeket, alkalmazni kívánt módszereket, munkaformákat, a szükséges eszközöket. Tervezéskor átgondolták, milyen formában tudják a családok figyelmét felkelteni az adott téma iránt. Az előző évek hagyományait követve újra meghirdették az 1 gyermek = 1 palánta akciót. Kérték a családokat, hogy virágpalántával vagy virágfölddel járuljanak hozzá az óvoda udvarának szebbé varázsolásához. A gyerekek nagyon szeretnek munka jellegű tevékenységeket végezni. A közösen ültetett virágok növekedését nagyobb figyelemmel követik nyomon, szívesen vesznek részt gondozásukban.
A programok megvalósítása során, változatos tevékenységek által, komplex módon jelentek meg az óvodai nevelés területeibe ágyazva, olyan fontos témák, mint a természet védelme, tisztán tartása, az újrahasznosítás (újra-papírkészítés, szelektálás, komposztálás), a környezetszennyezés káros hatása (kísérletek). Ezekhez a témákhoz kapcsolták ábrázoló tevékenységeiket (kupak kép, öko barkácsolás, plakátok készítése), a változatos mozgási lehetőségeket, énekes körjátékokat. Az egyes cselekvéseket mesei kertbe helyezték, így téve érdekesebbé azokat a gyermekek számára.
A gondolatokat ébresztő megelőző tevékenységek, során a gyerekek szívesen idézték fel emlékeiket, már meglévő ismereteiket. Bővült szókincsük, fejlődött kifejező készségük, gondolkodásuk, megfigyelőképességük, figyelmük. A program sok lehetőséget biztosított a nagy- és finom mozgások, a szem-kéz koordináció, tapintásos észlelés, a társas magatartás, akarati tulajdonságok, türelem, kivárás, szociális képességek fejlesztésére is.
Királyné Lukács Gyöngyi óvodapedagógus
Fotó: Dombóvári Árpád-házi Szent Erzsébet Katolikus Óvoda