A Pécsi Egyházmegye hitoktatói számára változatos továbbképzési lehetőséget kínáltak a nyár utolsó heteiben. Augusztus 22-24. között a Magtár Látogatóközpontban megtartott tanévkezdő lelkigyakorlaton és továbbképzésen 120 hitoktató vett részt. A találkozó alkalmából szentmisén vettek részt a katekéták, ahol főpásztori áldásban részesítette őket Felföldi László pécsi megyéspüspök.
„Én választottalak benneteket, s arra rendeltelek, hogy menjetek, teremjetek gyümölcsöt, maradandó gyümölcsöt” (Jn 15,16) mottóval augusztus 22-én a lelki felkészülés napját Kató Csaba diakónus, coach és felesége, Kató-Bellavics Ágota katekéta, mentálhigiénés szakember vezették. Előadásaik hívószavait a képzés mottójául választott evangéliumi mondat négy igéje adták: „választottalak”, „rendeltelek”, „menjetek”, „teremjetek”.
A katekéta a Szentlélek ajándéka a közösség számára, Isten választotta ki a hivatására. Isten rendelése már egy mélyebb kapcsolódásra való meghívást jelent, a katekéta egzisztenciájának alapja Krisztus. A misszióba küldő „menjetek” pedig felelősségbe hoz, hiszen magába foglalja a küldő Isten hitét abban, hogy a kapott feladatra – a híd- és közvetítőszerepre - a hitoktató képes és szolgálata életre vezető gyümölcsöt kell, hogy teremjen.
Augusztus 23-án Uzsalyné dr. Pécsi Rita, neveléskutató előadásait hallhattuk az érzelmi intelligenciáról, melynek sok és sokszor ismételt élmények, tapasztalatok és azonosulások általi fejlesztése a sikeres nevelés kulcsa, hiszen elsődlegesen nem az IQ, hanem az EQ irányítja döntéseinket, cselekedeteinket, boldogulásunkat. „Semmilyen ismeret nem jut a hosszútávú memóriába, csak amihez élmény kapcsolódik, vagyis amit az érzelmi háló lepecsétel” – hangsúlyozta az előadó.
Augusztus 24-én Tóth Lászlóné, hitoktatási pedagógiai főmunkatárs a plébániai katekézis és az iskolai katekézis kapcsolatát foglalta össze: „A katekéta hiteles személyként képviselje az egyházat, törekedjen a gyermekek bevezetésére a plébániai közösség életébe. A katekézis célja Krisztushoz vezetni és Isten életébe beavatni a ránk bízottakat, ereje pedig az Egyház küldetéséből fakad. Arra kell törekednünk, hogy a plébánia közösség az Egyház életének központja legyen.”
Az előadás után ünnepi szentmisén vettek részt a hitoktatók a pécsi székesegyházban, melynek végén Felföldi László megyéspüspök egyenként áldásban részesítette a katekétákat.
A háromnapos találkozót bemutatók zárták, öt plébánia katekétái számoltak be munkájukról változatos tematika szerint. A bonyhádi plébánia hitoktatói, Dózsa Melinda, Révész Bettina és Sebestyénné Nyisztor Orsolya A tömbösített fakultatív gyerekfoglalkozásokról, a team-munka szerepéről tartottak beszámolót. Családi programokról a plébánián, a megszólításról, a gyerekeknek szóló bábos szentmisékről a Pécs-Szent Erzsébet Plébánia hitoktatói, Csonka Laura, Edenhoffer Lill és Oratics József osztották meg tapasztalataikat. A szülőkkel való foglalkozásról a dombóvári plébánia hitoktatóitól, Csullag Gábortól és Visnyei Judittól hallgattak előadást a résztvevők. Fiatalok megszólítása, közösségalkotás, de hogyan? Antióchia-közösség, ahol fiatalok szolgálnak fiatalok között témában Nyisztorné Vas Rita, paksi hitoktató osztotta meg gondolatait. Végezetül a Katolikus iskolák hitélete – kihívások, válaszok címmel a tolnai plébánia hitoktatói, Barsi Ildikó és Vörösné Tóth Éva tartott előadást.
A 2022/23-as tanévre készülve a Pécsi Egyházmegye katekétái fakultatív továbbképzési lehetőségek közül is választhattak. Augusztus 15-16. között Nagy Péter, a Pécsi Egyházmegye közoktatási munkatársa „Családi életre nevelés” címmel tartott továbbképzést, melynek témáit (ember, élet, halál, transzcendens, férfi, nő, szexualitás, család) előadások, egyéni és csoportos feladatok formájában dolgozták fel a résztvevők.
Augusztus 17-19-ig a „Gyermekbibliák műfaji sajátosságai és alkalmazhatósága a 6-14 éves korú gyermekek nevelésében” című, 30 órás akkreditált pedagógus továbbképzést vezettek Sipos Edit, hittan-történelem szakos tanár és Dr. Pompor Zoltán, gyermekirodalom szakértő. A képzés célja volt, hogy a résztvevő pedagógusok megismerjék a gyermekbibliák történetét, jelenét és kreatív alkalmazhatóságát az iskolai munkában.
Augusztus 25-26-án „Atipikus a tipikus”; majd augusztus 29-30-án „Hatékony tanulás, tanuljunk tanulni” címmel vezetett két egymásra épülő tanulásmódszertani műhelyt Kiss Barbara gyógypedagógus, tanulásmódszertani tréner, a PTE oktatója. Az első, alapozó képzésen a tanításban jelentkező problémákra – a nehézséggel küzdő és a kiemelkedően tehetséges gyermekek támogatására - kerestek a résztvevők válaszokat, segítő módszereket. A haladó tanulásmódszertan kurzuson a résztvevők tanulási önismeretüket igyekeztek fejleszteni, hogy majd támogatni tudják diákjaik hálózatos gondolkodását és problémamegoldó készségét, illetve egyéni tanulási stratégiák kialakításával, konkrét tananyagok elkészítésével formálni tudják a tanuláshoz való viszonyt és motivációt.
Szöveg: Siposné Antal Tímea hitoktatási pedagógia munkatárs
Fotó: Siposné Antal Tímea, Hegyi László
Pécsi Egyházmegye
Az oldalon közzétett fotók és a szöveg részben vagy egészben történő felhasználása kizárólag forrásmegjelöléssel vagy a Pécsi Egyházmegye írásos hozzájárulásával engedélyezett.