Barka- és pálmaágak megáldásával kezdődött az ünnepi főpásztori szentmise virágvasárnap este a pécsi bazilikában. A Jézus jeruzsálemi bevonulásának emléket állító liturgiát Felföldi László megyéspüspök celebrálta. A szentmisében elhangzott a passió.
Felföldi László megyéspüspök köszöntőjében az ünnep kapcsán a jeruzsálemi üdvrivalgás és Jézus szenvedéstörténetének egységére és feszültségére hívta a fel a figyelmet, majd örömét fejezte ki a gyermekek templomi bevonulásban való szerepvállalásáért, mellyel kifejezik Jézus iránti elkötelezettségüket. A főpásztor kérte, hogy mindnyájan kövessük a Jézust ünneplő jeruzsálemi nép példáját és álljunk lélekben a szívünket meglátogató Krisztus mellé.
A barka- és pálmaágak megáldása és a Jézus Jeruzsálembe vonulásáról szóló evangéliumi fejezet (Mt 21,1-11) felolvasása, majd a papság és a népes asszisztencia ünnepélyes bevonulása után elhangzott a passió, az idei évben Máté evangélista elbeszélése szerint.
Felföldi László püspök ünnepi elmélkedésében Munkácsy Mihály Krisztus-trilógiájának Golgota című festményént idézte, melyen látható egy fehér ruhás lovas ember, aki hátat fordít a keresztnek.
A ló és lovasa is testtel más irányba fordul, de a lovas a fejét hátra fordítja és Jézusra néz. A lovas arca a művész misztikus látomása szerint ugyanaz az arc, mint Jézus arca. A lovas valójában egy római katona, aki arra a pillanatra várt, amikor Jézus kilehelte a lelkét, amikor megrendült a föld és sziklák repedtek meg, amikor kettéhasadt a zárt világot jelképező templom függönye, és feltartóztathatatlanul elindult a világban Isten végtelen szeretete, amely azóta is gyógyítja a világ sebeit. Az isteni szeretet egyik gyümölcse ez a lovas, a százados, aki vállalta, hogy végrehajtja a parancsot, ahogy felesküdött: akit rábíztak, ki kell végezni és ő megtette, elvégezte a parancsot. De ő kegyetlenségben sem vesztette el emberségének mélyét és valóságát, mert megrepedt a szikla, egy kemény, római katona szívének sziklája és általa megszületett az első tanúságtétel, a hit első győztese: „Ez az ember valóban Isten fia volt” (vö. Mt 27,45).
A főpásztor kiemelte, csak azok találkoznak az élő, a feltámadott, a kereszten meghalt Krisztussal, akiknek szívében, mint a római katonának, megrepedt a szikla, és kettészakadt a függöny, akiknek ezáltal megváltozott az élete, mert szemlélik, nézik és látják az Isten végtelen szeretetét.
Krisztus azt mutatta meg a kereszten, hogy Isten milyen végtelen messzire képes elmenni a szeretetében érted, értem, értünk. De azt is kérte, hogy az ellenséget, a rosszakarót, a bántót változtassuk meg. De csak egyféleképpen tudjuk megváltoztatni: szeretettel. Ne azért szeressünk valakit, mert az, ami, hanem azért szeressük, hogy mássá legyen – figyelmeztetett a püspök.
Ezért kell most, a harmadik világháború küszöbén, a gyűlölettenger zajának dübögésénél a szívben még inkább felindítani azt a szeretetet, ami egyedül képes megállítani az öldöklő poklot. kell indítani azt a szeretetet, mely egyedül képes megváltoztatni a másikat, hogy egyre több szívben és közösségben, családban, városban, nemzetben és a föld többi nemzeteiben megszülessen a mindent megoldó és felülbíráló béke, mert aki meghalt, aki a kereszten végezte, aki a szeretet végső határáig elment, valóban az Isten fia volt - zárta virágvasárnapi gondolatait Felföldi László megyéspüspök.
A szentmise, mely a főpásztor ünnepi áldásával zárult, egyházmegyénk
megtekinthető.Szöveg és fotó: Pécsi Egyházmegye
Pécsi Egyházmegye
Az oldalon közzétett fotók és a szöveg részben vagy egészben történő felhasználása kizárólag forrásmegjelöléssel vagy a Pécsi Egyházmegye írásos hozzájárulásával engedélyezett.