A matematika és a Biblia elsőre két teljesen eltérő területnek tűnhet, azonban ötvözésük nemcsak izgalmas, hanem rendkívül hasznos lehet. Egyed Sándor, a Tamási Béri Balogh Ádám Katolikus Gimnázium matematika-fizika szakos tanára egy saját szerkesztésű, bibliai témájú matematika feladatgyűjteményen keresztül lehetővé tette diákjai számára a két tudományterülettel egyszerre való találkozást. A kiadványról a Tamási Katolikus Közösség portálja számolt, beszámolójukat szerkesztve közöljük.
A szerző korábban is szívesen bevonta a bibliai számokat a matematikatanításba, egy alkalommal pedig Felföldi László pécsi püspök is meglátogatta egy óráját, ahol éppen ilyen típusú feladatokat oldottak meg, és a főpásztor elismerően szólt a látottakról, osztotta meg az előzményeket Egyed Sándor.
A Tamási Béri Balogh Ádám Katolikus Gimnázium pedagógusa szerint a Matematika feladatgyűjtemény bibliai történetekből című kiadvány létrejöttéhez , miként az alábbiakban fogalmaz:
„az indíttatás fentről jött, én igazából csak írtam, nem is kellett nagyon gondolkodnom rajta. A cél a szövegértés javítása, fejlesztése gimiseknek és felkészítés a középszintű érettségire. Természetesen, az általános műveltség szempontjából sem árt, ha ismerkednek a tanulók a Szentírással. A személyes életemben is igazi flow-élmény volt ez a néhány hónap, a feleségem azt kérte, hogy ne hagyjam abba az írást, mert teljesen megváltoztam írás közben”
– elevenítette fel a szerző, hogy mi inspirálta a kiadvány létrejöttét.
A feladatgyűjtemény, melyben minden egyes feladatot a szentírásból vett igehely vagy ahhoz köthető adatsor vezet fel, még nem került nyomtatásban kiadásra, a Tamási Katolikus Közösség oldalán tette közzé a szerző azok számára, akik bibliai történeteken keresztül szeretnének elmélyülni a matematika világában.
A feladványok között helyet kaptak az egyenlettel és egyenletrendszerrel megoldható feladatok, a százalékszámítás, halmazok, statisztika, kombinatorika, sorozatok, geometria, valamint a felszín- és térfogatszámítás témakörei, melyek közül következzen egy konkrét feladat leírása:
Négy érv a bibliai számok és a matematikatanítás ötvözése mellett
A matematika és a Biblia összekapcsolása fejleszti a gondolkodást
A Biblia tele van számokkal és logikai összefüggésekkel. Gondoljunk csak a teremtés hat napjára, a tízparancsolatra, vagy a Jelenések könyvében található misztikus számokra! Egy bibliai témájú feladatgyűjtemény abban segíthet, hogy a diákok a matematikai tudásukat olyan feladványokon keresztül fejlesszék, amelyek közben a hitüket is elmélyíthetik.
A hit alapú tanulás motiváló és élményszerű
A diákok sokszor nehezen kapcsolódnak a matematikai problémákhoz, ha azok távol állnak a mindennapi életüktől. Egy bibliai témájú feladatgyűjtemény azonban személyesebbé és érdekesebbé teheti a tanulást. Ha a példák és feladatok egy olyan kulturális és szellemi közegből származnak, amely fontos számukra, sokkal szívesebben és kitartóbban dolgoznak rajtuk.
Képzeljük el, hogy a diákok egy ószövetségi templom méreteit számolják ki, vagy az izraeliták pusztai vándorlásának időtartamát becsülik meg különböző matematikai módszerekkel! Ezek a kihívások nemcsak az elméleti tudást erősítik, hanem a Biblia történeti hátterét is közelebb hozzák a tanulókhoz.
Értékalapú nevelés a matematika eszközeivel
Egy bibliai hátterű matematikai feladatgyűjtemény nemcsak a számolási képességet fejleszti, hanem erkölcsi és szellemi üzeneteket is közvetít. A problémák megoldása során a diákok olyan alapvető bibliai értékekkel találkozhatnak, mint az igazságosság, a kitartás, a felelősségvállalás és az együttműködés.
A gyűjtemény például tartalmaz olyan feladatokat, amelyekben a tízparancsolat számainak összefüggéseit vizsgálják, vagy a bibliai idők pénzügyi rendszerét elemzik matematikai modellek segítségével. Ezáltal a tanulók egyszerre fejlődnek intellektuálisan és erkölcsileg is.
Fejleszti a problémamegoldó képességet és a kreatív gondolkodást
A Biblia számos története kihívásokra és problémamegoldásra épül. Noé bárkájának méretezése, az egyiptomi csapások számbavétele vagy éppen a talentumokkal kapcsolatos példázatok mind kiváló lehetőséget nyújtanak arra, hogy matematikai és logikai gondolkodásra ösztönözzék a tanulókat.
Ez a módszer nemcsak a keresztény iskolák számára lehet hasznos, hanem minden olyan tanuló számára, aki szeretne mélyebb, értelmesebb módon kapcsolatba lépni a matematikával és a Bibliával egyaránt.
A kiadvány a Tamási Katolikus Közösség Facebook-oldalán érhető el.
Szöveg: Tolnainé Kelemen Bea és Pécsi Egyházmegye
Fotó: Pixabay
Pécsi Egyházmegye
Az oldalon közzétett fotók és a szöveg részben vagy egészben történő felhasználása kizárólag forrásmegjelöléssel vagy a Pécsi Egyházmegye írásos hozzájárulásával engedélyezett.