A Pécsi Advent 2025 orgonahangverseny-sorozata idén különös hangsúlyt helyezett a fiatal generáció bemutatkozására. A pécsi bazilikában megrendezett négy koncert nem csupán zenei eseményként, hanem lelki és közösségi élményként is értelmezhető volt: az adventi várakozás különböző arcait – csend, remény, keresés, ünnep és szeretet – járta körül a klasszikus orgonairodalomtól az improvizációig ívelő program.
A sorozat első estjén, december 9-én, a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának Orgona Tanszaka mutatkozott be hallgatóival és egy meghívott vendéggel. A műsor Adolph Hesse d-moll Fantáziájával indult Berkes-Ébert Dorka és Berkes-Ébert Márton közös előadásában, amely már az első percekben megteremtette az esemény ünnepélyes karakterét. Johann Sebastian Bach több műve is elhangzott az este során: Tolnay Barnabás az a-moll Fantázia és fúgát (BWV 561) tolmácsolta ihletetten, míg a szekszárdi vendég, Lozsányi Julianna a c-moll prelúdium és fúga (BWV 549) magabiztos előadásával aratott sikert. A francia szimfonikus repertoárt César Franck G-dúr Sortie-ja és Louis Vierne Lied című darabja képviselte, az est zárásaként pedig Eugène Gigout monumentális Grand chœur dialogué-ja töltötte be a Bazilikát. A hallgatók felkészítését Kovács Szilárd Ferenc és Lozsányi Tamás végezték.
A második hangverseny a francia szimfonikus orgonazene monumentális világába vezette a közönséget. Weisz Máté és Müller Albert két nagyszabású alkotáson keresztül mutatta meg a hangszer zenekari lehetőségeit: Alexandre Guilmant I. Orgonaszimfóniája, valamint Charles-Marie Widor V. Orgonaszimfóniájának II–V. tételei hangzottak el. A koncert az advent ünnepélyes és emelkedett rétegeit erősítette, mindez a nagyformák zenei eszköztárán keresztül történt ezen az estén.
A harmadik hangverseny a Pécsi Művészeti Gimnázium orgonista növendékeit és tanárukat, Köcsky Tibor orgonaművészt állította a középpontba. A vegyes program jól érzékeltette az utánpótlás-nevelés folyamatosságát, valamint azt, miként kapcsolódik össze pedagógia, liturgia és koncertélet.
A sorozat zárásaként, december 19-én, rendhagyó est keretében került sor Beller Barnabás improvizációs hangversenyére, amely a pszichológia és az orgonaművészet határterületét érintette. Az est három tematikus egységben bontakozott ki: adventi és karácsonyi énekekre épülő barokk improvizációk, a „szállást kereső Szent Család” története a remény és elutasítottság lelki dimenzióival, valamint a szeretet témája. Az improvizációk – a trombitán megszólaló énekdallamokra reagálva – mély belső folyamatokat és erős spirituális üzenetet közvetítettek.
A Pécsi Advent orgonakoncertjei 2025-ben ismét bizonyították, hogy a bazilika nemcsak liturgikus tér, hanem a fiatal művészek bemutatkozásának és az adventi elmélyülésnek is kiemelt helyszíne. A hangversenyek együttese gazdag, sokrétegű zenei és lelki élményt kínált a város és a Pécsi Egyházmegye közösségeinek.
Szöveg és fotó: Kovács Szilárd Ferenc orgonaművész, a pécsi székesegyház zeneigazgatója
Pécsi Egyházmegye
Az oldalon közzétett fotók és a szöveg részben vagy egészben történő felhasználása kizárólag forrásmegjelöléssel vagy a Pécsi Egyházmegye írásos hozzájárulásával engedélyezett.










