Január elsején Máriát mint az Isten anyját ünnepeljük. Mária istenanyaságának hittétetele és vele együtt az ünnep már az első századokban megjelent a keresztények körében keleten, majd az évszázadok során elterjedt nyugaton is. A hittételt megjelenítő ikonról Troszt Máté görögkatolikus diakónus írását közöljük.

800px Dietisalvi di Speme Madonna
A legtalálóbban a bizánci rítusú egyházak Mária-tiszteletét a következő liturgikus szöveg fejezi ki: „Ki a keruboknál tiszteltebb és a szeráfoknál hasonlíthatatlanul dicsőbb vagy, ki az Istent, az Igét sérülés nélkül szülted. Téged valóságos Istenszülő, magasztalunk!" A liturgikus szövegeken túl ugyanilyen erővel bírnak az ikonok is, amelyek sohasem ábrázolni szeretnének, hanem egy-egy teológiai igazságot jelenítenek meg. Az Istenszülő ikonja így nem Krisztus és Mária földi életének fontosabb pillanatait, hanem azt az igazságot igyekszik elénk tárni, amit a latin rítusú egyházban január elsején ünnepelnek: Mária valóban az Isten Anyja.

Az évszázadok során az Istenszülő ikonjainak nagyon sok fajtája alakult ki, az egyik legelterjedtebb ezek között a „hodigitria” (útmutató) ikon. Ebbe a kategóriába tartzik a hazai görögkatolikusok legfontosabb kegyhelyén, Máriapócson látható Mária-ikon is. A legenda szerint ennek az ikonnak az alapja Szent Lukácsig nyúlik vissza, aki még az Istenszülő földi életében képet festett róla, amelyet Mária maga áldott meg. A hagyomány arról is beszél, hogy nem csupán az általa írt evangéliumot, de az ikont is elküldte tanítványának Theophilnak Alexandriába, innen pedig Eudoxia császárné az V. században Konstantinápolyba vitette, ahol az ikonfestők a későbbi századokban ezt használták mintának.

A hodigitria ikonok eredetileg teljes alakosak voltak, ma már félalakosan, általában állva vagy trónon ülve ábrázolják a kifelé néző Istenszülőt, aki karján tartja a gyermek Jézust, miközben kezével rámutat: tegyétek, amit Ő mond (Jn 2,5b)! A gyermek Jézus általában egyik kezével áldást ad, a másikban tekercset tart.

 

Az Istenszülő felsőruházata vörös, az arany szalag és rojtok a Szentlélek által történt beárnyékoltatásának szimbólumai. A három csillag az Istenszülő örök szüzességére utal: tiszta maradt a szülés előtt, a szülés alatt és a szülést követően is. Az alsóruhája mindig kék színű, ami az ő emberi mivoltának a kifejezése, hogy Isten szülője, Isten anyja ember, akit a Szentlélek ereje árnyékolt be. A gyermek Jézus ezeken az ikonokon bíbor- és aranyszínű ruházatot visel, ami az istenség kifejezője. Az Istenszülő Fia felé mutat, ezzel mutatja az utat az örökkévaló Istenhez.


Képek:

1. Dietisalvi di Speme: Madonna del voto, 1267 körül, Sienai dóm
2. Egri Erzsébet ikonja a pécsi Xavéri Szent Ferenc-templomban

2019 October
M T W T F S S
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Közelgő események

Magyar Katolikus Kulturális Hetek:

2019. 10. 21. - 2019. 10. 30.
Intézményvezető képzés:
Mohács
2019. 10. 22. - 2019. 10. 22.
Közösségvezetők találkozója:
Pécs
2019. 10. 25. -
Szent Mór püspök, az egyházmegye társvédőszentje – ünnepi szentmise:
Pécsi Székesegyház
2019. 10. 25. -
Katekéták képzése:
Magtár Látogatóközpont
2019. 10. 28. - 2019. 10. 28.

Szent Vér Báta

pem nek logo wide

pe napi evangeliumok

pe mariagyudi kegyhely

pe szechenyi