Miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek... Az Úr imádságának bűnbocsánatra vonatkozó része bevon minket a kiengesztelődés kegyelmi folyamatába, ami jövőt és életet ad nekünk. Az Istentől elnyert bűnbocsánattal elválaszthatatlanul függ össze másokkal való kiengesztelődésünk. Szép Attila hivatalvezető püspöki helynök elmélkedésének főbb üzenetét adjuk közre.
Isten a bűnbocsánattal a tőle való elszakítottságunkat orvosolja, így jövőt és életet ajándékoz nekünk. Különbséget tesz a személyünk és az elkövetett bűn között, nem azonosít minket ellenszegülésünkkel. Elengedi adósságunkat, mintát ad arra, hogyan kell nekünk is megbocsátanunk egymásnak.
A keresztény embernek feltétlenül el kell sajátítania a kiengesztelődés közösségi felfogását. Ha mi bűnbocsánatban részesültünk, szeretnénk, hogy testvéreink is részesüljenek benne, azaz mi is bocsánatban részesítjük őket.
A megbocsátás belső természetéről Jézus a hegyi beszédben is szól: „Ha megbocsátjátok az embereknek, amit vétettek ellenetek, mennyei Atyátok is megbocsát nektek. De ha nem bocsáttok meg az embereknek, Atyátok sem bocsátja meg bűneiteket” (Mt 6,14-15).
A Katolikus Egyház Katekizmusában azt olvassuk:
Márpedig – és ez félelmetes dolog – az irgalmasság e folyama nem tud a szívünkbe hatolni, amíg meg nem bocsátunk azoknak, akik minket megbántottak. A szeretet, miként Krisztus Teste is, oszthatatlan: nem tudjuk szeretni Istent, akit nem látunk, ha a testvért és a nővért, akiket látunk, nem szeretjük. A szívünk, ha megtagadja a megbocsátást fivéreinktől és nővéreinktől, bezárul és keménysége áthatolhatatlanná teszi az Atya irgalmas szeretete számára; bűneink megvallásában szívünk megnyílik az Ő kegyelme előtt.
/Katolikus Egyház Katekizmusa 2840./
Máté evangéliumában olvashatjuk (vö. Mt 18,23-35) annak a szolgának a történetét, akinek a király egyetlen pillanat alatt hatalmas tartozást engedett el. A tízezer talentum nagyjából négyszázezer kiló aranynak felel meg, felfoghatatlan összeg. Ugyanez a szolga képtelen volt elengedni szolga társának egy meglehetősen csekély összeget, 100 dénárt, bőrtőnbe juttatta őt. Ennek következtében a szolgát, akinek nagy tartozást engedett el a király, szintén börtönbe vetik, és adósságát behajtják rajta. A példabeszéd záró mondata elvárásként támasztja mindegyikünk felé, hogy szívből bocsássunk meg felebatárainknak. A szív a Bibliában nem az érzéseknek, hanem a személyiségnek a központja, aminek része az akarat. Ha valaki mélyen megbánt minket, annak emléke még sokáig fájdalmas maradhat számunkra, de ez a megbocsátást nem akadályozza.
A kiengesztelődés tőlünk is indulhat, akkor is, ha nem mi voltunk, aki megbántotta a másikat. A kiengesztelődés folyamatának kezdetével a gyógyulás is megindul. Belső békénk alapja a kiengesztelődés, mindenkivel. A liturgiában az Oltáriszentség vétele előtt a legmegfelelőbb helyen történik a kibékülés rítusa: „Legyen békesség köztünk mindenkor!"
2022. december 7-én, a pécsi székesegyházban celebrált roráté szentmise, benne Szép Attila hivatalvezető püspöki helynök elmélkedésével, megtekinthető a Pécsi Egyházmegye YouTube-csatornáján:
Az adventi készület roráté szentmiséken hallható elmélkedései egy vezérfonal mentén haladnak a pécsi székesegyházban celebrált szentmiséken, melyet ebben az évben az Úr imádsága és az Angyali üdvözlet sorai adják. Az egyes szentmisék tematikájának részletei megtekinthetők ITT.
Nyitókép fotó: Pixabay
Pécsi Egyházmegye
Az oldalon közzétett fotók és a szöveg részben vagy egészben történő felhasználása kizárólag forrásmegjelöléssel vagy a Pécsi Egyházmegye írásos hozzájárulásával engedélyezett.