A Kincses Kolozsvár Egyesület és a budapesti Auris Művészeti Ügynökség szervezte meg 2022. augusztus 13‒17. között az első Kárpát-medencei Magyar Egyházzenei Fórumot, a Kolozsvári Magyar Napok társrendezvényeként, melyre a Pécsi Székesegyház Palestrina Kórusa is meghívást kapott. A Palestrina Kórus titkára beszámolóját közöljük.
A Kárpát-medencei Magyar Egyházzenei Fórum elsődleges célja a kortárs magyar egyházzene megismertetése és népszerűsítése volt, emellett kimondott célja volt az is, hogy segítsen kapcsolatot létesíteni az Egyház, az egyházi szövegekkel dolgozó zeneszerzők és a kortárs egyházzenét gyakorló zeneművészeti együttesek, templomi kórusok között. E hagyományteremtő rendezvényre kapott meghívást a Pécsi Székesegyház Palestrina Kórusa is.
A Jobbágy Valér vezette dómkórus repertoájának gerincét – a megelőző száz évhez hasonlóan – a gregorián énekek és a reneszánsz mesterek polifon művei alkotják. De a Pécsi Székesegyházi Énekiskola, ill. a Palestrina Kórus karnagyai az etalonnak tartott régizene magas szintű művelése mellett minden korszakban figyelemmel kísérték a kortárs egyházzenét is, és a liturgia szolgálatára megfelelő műveket beemelték az együttes repertoárjába. Ez Glatt Ignác és Lajos Gyula esetében a századforduló német papkarnagyainak későromantikus stílusú munkásságát jelentette, de Lajos Gyula már énekeltette Kersch Ferenc és Harmat Artúr műveit is. Mayer Ferenc és Hergenrőder Miklós időszakában Kodály Zoltán, Bárdos Lajos, Deák-Bárdos György és Horusitzky Zoltán szerzeményei teremtették meg a kapcsolatot a kortárs zeneművészettel. Az elmúlt három évtizedben Orbán György, Csemiczky Miklós és Kocsár Miklós néhány alkotását énekelte a Palestrina Kórus a közelmúlt zenei terméséből. A kórus és a Glatt Ignác Hagyományőrző Közhasznú Egyesület ebben az irányban kívánt szintet lépni, amikor 2016-ban felkérte Csemiczky Miklós zeneszerzőt három motetta, 2019-ben egy misekompozíció és egy motetta elkészítésére, 2021-ben pedig további három motetta megírására. Az állami forrásból (Emberi Erőforrás Támogatáskezelő, Nemzeti Kulturális Alap) elkészült kórusművek nemcsak a Palestrina Kórus repertoárját, de az egész magyar egyházzenei korpuszt is érdemben gazdagítják.
Kórusunk a koncert mellett egy teljes miseszolgálatot is vállalt. A Szent Mihály-templomban elhangzott:
Napi gregorián proprium tételek
Csemiczky Miklós: Missa „Terra tremuit”
G. P. da Palestrina: Immittet angelus (offertorium)
Csemiczky Miklós: Terra tremuit (kivonulásra)
Két nappal később a kolozsvári Piarista templomban az alábbi műsorral álltunk a közönség elé:
Csemiczky Miklós: Tria offertoria (2017) (Portas caeli; Postula a me; Benedictus es, Domine)
Gyöngyösi Levente: Te lucis ante terminum (2003)
Csemiczky Miklós: Tria offertoria – seria secunda (2022) (Iubilate Deo, universa terra; Tui sunt caeli; Angelus Domini)
Vajda János: 117. zsoltár (2003)
Kovács Szilárd Ferenc: Cantate Domino (2020)
A zárókoncerten a részvevő együttesek egy-egy saját mű mellett két összkari darabot szólaltattak meg a Farkas utcai református templomban:
Csemiczky Miklós: Benedictus es, Domine (Palestrina Kórus)
Vajda János: 57. zsoltár (összkar)
Orbán György: Ite, missa est (összkar)
A fesztivál során 40 szerző 77 műve hangzott el, sokszor lenyűgöző interpretációban. Gyöngyösi Levente profi énekesekből verbuvált együttese, a Seventeen Singers mindenkit elvarázsolt, csakúgy, mint a népszerű Szent Efrém Férfikar, vagy a nyíregyházi Cantemus Vegyeskar. Mi azzal a büszkeséggel álltunk a közönség elé, hogy az általunk előadott művek többségének létrejöttében is szerepünk van, s olyan darabokat vittünk Kolozsvárra, amelyeket szerkesztésük és hangvételük valóban alkalmassá tesz a liturgia szolgálatára, így időről időre a Pécsi Székesegyház latin miséin is felcsendülnek. Hasonlóképp nagy örömmel tűztük műsorra a Székesegyház művészeti vezetője, Kovács Szilárd Ferenc Cantate Domino c. alkotását, ami a MüPa 2020. évi pályázatának díjazott kórusműve, s amelynek a MüPa engedélyével Kolozsváron volt az ősbemutatója.
A sok zenei élmény mellett ki kell emelni a kerekasztal-beszélgetéseket, amelyen egyházi vezetők, zeneszerzők, karnagyok, kántorok és más zenei szakemberek mondták el gondolataikat a jelen egyházzenei gyakorlatáról és a kortárs egyházzenéről. A szervezők kérésére Jobbágy Valér karnagy is megosztotta tapasztalatait az érdeklődőkkel.
A szervező Auris Művészeti Ügynökség kiadójának gondozásában kórus-gyűjtemény jelent meg az esemény alkalmából. Az igényes kivitelű, keménytáblás, 186 oldal terjedelmű könyv napjaink szerzőinek könnyebben befogadható, egyházi szolgálatra alkalmas zeneműveit tartalmazza. A 41 kompozíció közül kettő Kovács Szilárd Ferenc pécsi orgonista, zeneszerző alkotása.
Egy előremutató, színvonalas rendezvénynek lehettünk részesei. Reméljük, hogy a 2022. évi Magyar Egyházzenei Fórum csak első lesz az Egyházzenei Fórumok sorában, és azt is, hogy a Kolozsváron kötött barátságok és szakmai kapcsolatok bőséges gyümölcsöt teremnek a közeljövőben, mind a mi kis szakmai műhelyünk, mind az egész magyar egyházzene számára.
Szöveg, fotó: Onhausz Miklós, a Székesegyház Palestrina Kórusának titkára
Pécsi Egyházmegye
Az oldalon közzétett fotók és a szöveg részben vagy egészben történő felhasználása kizárólag forrásmegjelöléssel vagy a Pécsi Egyházmegye írásos hozzájárulásával engedélyezett.