A Pécsi Egyházmegye harminc hitoktatója vett részt március 14-én a Magtár Látogatóközpontban megtartott Franz Kett-féle pedagógia módszertani továbbképzésen Sipos Edit, a Franz Kett Pedagógia Műhely hazai vezetőjének irányítása mellett. A továbbképzésen még nem sejthettük, hogy a hitoktatásban is méltán népszerű padlóképes foglalkozásokkal azonosított módszer nemzetközileg elismert kidolgozójának földi életpályája hamarosan véget ér. Franz Kett hosszan tartó betegség után, keresztény reménységgel a szívében a pécsi képzés napját követő napon, március 15-én 89 éves korában gröbenzelli otthonában elhunyt.
Az alábbiakban a Pécsi Egyházmegye Hitoktatási Irodája búcsúzik a saját élményekre épülő, a hitoktatásban is alkalmazott rendkívül népszerű módszertan alkotójától.
- Minden mesét el lehet padlóképezni?” - kérdezte egy résztvevő.
- Nem tudom. Inkább nem … Padlóképezni még csak-csak, de Kett- foglalkozást nem tudunk minden foglalkozáshoz tervezni. Attól függ, hogy megtalálom-e azt a kulcsmondatot, amire rá tudom fűzni a foglalkozást. Olyat, ami maradéktalanul illeszkedik a meséhez és a Franz Kett pedagógia alapelveihez is. Ha mese olvasása közben felcsendülnek bennem azok az alapelvek, amiért mi dolgozunk, akkor lehet belőle jó foglalkozás. … élet, értelem, egység, kapcsolat, út, szimbólum, misztérium … És lehet belőle nagyon jó foglalkozás, ha adunk időt a mesének, többször elolvassuk, felolvassuk. Ugyanez a módja annak is, hogy elengedjük és nem csikarunk ki hozzá egy „padlóképet”…
A fenti beszélgetés a padlóképes pedagógiai módszerhez kapcsolódóan tette közzé a Franz Kett Pedagógiai Műhely közösségi oldala. Franz Kett pedagógiája kapcsolatpedagógia, melyben egyes mesék egészen különleges titkokat árulnak el az emberi kapcsolatokról. Franz Kett pedagógiája misztériumpedagógia, amely tiszteli a titok felfedezésének útját, időt ad a felfedezésre. Franz Kett pedagógája szimbólumpedagógia, amely először látni tanít, hogy aztán többet lássunk, mint amit a szemünk előtt van. Franz Kett pedagógiai szemlélete útpedagógia, a foglalkozásban és a mesében utakat járunk értelem és az érzelmek világában. A mesékben nem recepteket olvasnunk, hanem életstratégiákat tanulhatunk meg.
Franz Kett 1933-ban született Münchenben. Filozófiát és teológiát tanult, majd tanárként dolgozott. A München-Freisingi Egyházmegye Oktatási Hivatalának vezetőjeként dolgozott, amikor Esther Kaufmann nővérrel együtt elkezdte felépíteni sajátos módszertanát. Együtt alapították meg a „Religionspädagogische Praxis” című folyóiratot, amely 2009-ig az értelemorientált-egységes pedagógia szaklapja volt. 2010-ben Franz Kett önálló kiadót alapított és a pedagógiai írásait évkönyvekben jelentette meg.
2010-ben megalakult az Institut für Franz Kett Pädagogik, amelynek célja a Franz Kett által megalkotott pedagógia szemlélet kutatása, hiteles megőrzése, továbbgondolása és népszerűsítése.
Aktív résztvevője volt az Intézet munkájának, figyelemmel kísérte a közeli és távoli munkatársainak a tevékenységét. Franz Kett több alkalommal tartott képzést Magyarországon is. Életének és az életművének is lehetne a mottója egy jókívánság, amivel gyakran búcsúzott a leveleiben: „Örömöt, erőt és bátorságot kívánok az életedhez!”
Szöveg és fotó: Pécsi Egyházmegye
Pécsi Egyházmegye
Az oldalon közzétett fotók és a szöveg részben vagy egészben történő felhasználása kizárólag forrásmegjelöléssel vagy a Pécsi Egyházmegye írásos hozzájárulásával engedélyezett.